عنوان ماهی اسکار
نوشته شده توسط : مهران

 
 
 
توضيحات

اسکار

نام انگليسي :Oscar marble cichlid velvet cichlid

نام علمي :Astronotus oceellatus  

 

اين ماهي  بومی مناطق استوایی آمریکای جنوبی و آبهای سیاه ریونگرو بوده ودر سواحل جنگلی زندگی می نمایند که دارای کمترین مشخصه سیچلیده هاست . حداكثر رشد آنها 35 سانتیمتر (حدود 14 اینج ) مي باشد و درمحيط هاي محصور مانند آکواریوم بين  25 تا30 سانتيمتر رشد می نماید  . اسکار از لحاظ اجتماعی ماهی مناسبی نبوده و باید بصورت جفت در تانک مجزا نگهداری شود . نمونه های کوچک را که معمولاًبه ماهیان 7 الی 9 ماهه اطلاق می شود می توان به  25 الی 30 سانتیمتر رسانيد و باید در مخزنی با ظرفیت 200 لیتر (50 گالون ) نگهداری نمود .

کیفیت آب محل زیست ماهی اسکار محدودیتی ندارد و ماهی فوراًبا آن سازگارمي شود.  ولی برای رشد بهتر PH را باید در محدوده5/7- 6 و درجه سختی آب رابین 10-8  نگهداری نمود.

ماهی اسکار گونه ای پرخور بوده که در طبقه میانی آب به شکار و شنا می پردازد. در طبیعت با شکار ماهیان کوچکتر، حشرات و بی مهره گان آبزی تغذیه می نماید و در محيط محصور (آكواريوم ) بهتر است با یک برنامه منظم تغذیه ای، تمام نیازمندیهای غذایی ماهی رابا غذاهای کنسانتره به شکل پلت و یا ماهیان کوچک رودخانه ای ، دل وجگرسالم وبهداشتی احشام ومرغ تأمین نمود.به علت پر اشتها بودن معمولاً فضولات  بسیاری تولید می نماید بنابراين حتماً مخزن نگهداري اسکار بايد دارای فیلتراسیون مناسب بوده و به طور مرتب کف مخزن را سیفون و در طول هفته آب مخرن تعویض گردد تا از تجمع آمونیاک تولیدشد ه درآب جلوگیری شود.

استفاده از فیلترهای مکانیکی همراه با فیلترهای کف توصیه می شود. ماهی اسکار به  كمبود اکسیژن محلول در آب بسیار حساس بوده و سریعاً عکس العمل نشان می دهد .  تغییر مداوم رنگ های لکه های بدن و سفید شدن و بصورت نیمه پهلو خوابیدن از علائم كمبود اكسيژن  می باشد. ماهی اسکار جزء گونه های باهوش بوده و با فرد نگهدارنده خود سریعاً ارتباط احساسی برقرار می نماید. بارها دیده شده که فقط توسط فردی که بعنوان نگهدار از او مراقبت می نماید تغذیه شده و با دیدن او به دیواره آکواریوم نزدیک وبا حرکات جالبی مانند شنای سریع و تکانهای منظم دم اعلام شادی یا خوش آمد گويی می کند .

ماهی اسکار حفار ماهری است مخصوصاً در زمان جفت گیری ، ماهی نر اقدام به تغییر دکوراسیون  آکواریوم   مي كند. بنا بر اين  می بایست از کاشتن گیاه در آکواریوم حاوی ماهی اسکار خودداری کرد.

ماهی اسکار با شکل ظاهری بیضی شکل بوده که با دهان بزرگ و لب های کلفت دارای رنگهای مختلف و نامهای محلی فراوان مانند  اسکار مسی ، اسکار سفید آجری،اسکار سلطنتی ، اسکار تایگر و اسکار قرمز در بین نگهداران مي باشد .این گونه  در سن 18 ماهگی به بلوغ رسیده و در این مرحله باید اسکاران جوان را در گله های بیش از6 تايي  نگهداری نمود تا بصورت طبیعی اقدام به انتخاب جفت نمایند.  تجربه نشان داده است جفت گیری انتخابی توسط ماهی مطلوبتر و با کیفیت تر از جفت گیری تحمیلی می باشد.

ماهیان جفت شده سریعاً برای خود قلمرو تعيين کرده و به شدت از منطقه انتخابی خود دفاع می نمایند در این مرحله باید سریعاً ماهیان جفت شده را به یک تانك  مناسب چه از لحاظ حجم و چه از لحاظ کیفیت آب که در قبلا ذکر شده انتقال داد؛ در این مرحله ماهی نر با حرکات ریتمیک با لرزش های منظم بدن ؛ماهی ماده را تحریک به تخم ریزی می نماید .    

البته بالا بردن دما به اندازه 3الی 4 درجه عامل خوبی در تحریک جفت ها می باشد. قرار دادن یک تخته سنگ صاف و مسطح بر کف آکواریوم الزامی بوده و ماهی برای تخم ریزی به آن نیاز دارد در این مرحله آلت تناسلی نر به شکل v  و در ماده به شکل u بیرون آمده و مشترکاً به پاک کردن سطح سنگ یاآکواریوم اقدام نموده و بعد از چند ساعت ماهي  ماده اقدام به رها سازي  تخم ها به صورت های متعددی در کنار هم می نماید  و بعد از تخم ریزی ماهي  ماده ، ماهی نر وارد کار شده و برروی ردیف تخم ها با آرامش خاصی حرکت و آنها را بارور می سازد .معمولاً مرحله تخم ریزی حدود 2 ساعت به طول می انجامد که بعد از اتمام تخم ریزی سنگ مخصوص تخم ریزی را از پیش ماهیان مولد برداشته و در ظرف داروکه قبلاً آماده کرده انتقال می دهیم .

تخمها در طی 4-3 روز هچ شده و لاروها در مرحله نخست فقط دارای یک دم هستند و از زرده شکمی خود تغذیه می نمایند.  معمولاً این زرده شکمی برای 72 ساعت کافی  می باشد. بعد از3 روزلاروها اقدام به شنای آزاد در ظرف می نمایند  در این مرحله باید لاروها را با فیتوپلانكتونها و یا با میگوی مینیاتوری اقدام به تغذیه نموده در صورت رعایت جدول تغذیه رشد لارو اسکار بسیار سریع مي باشد .

 ماهی اسکار بعد از رسیدن به سن بلوغ که زمان آن رابطه مستقیم با تنوع غذائی و دریافت ویتامین های لازم  و پروتئین مناسب دارد ( معمولابعد از 18 ماهگی  ) اقدام به پذیرش جفت کرده  و مرحله اول تکثیر را به اتمام مي رسانند . هوش بالای این گونه خود کمک بزرگی برای فرد نگهدارنده  محسوب میگردد .ضمنادومین مرحله تخمریزی و لاروگیری قسمت  اصلی  تکثیر ماهی مي باشد. فرد نگهدارنده با انتخاب ماهیان جوان و سرحال در تانک جفت یابی کمک خوبی به فرآيند تكثير مي نمايد . هر چند با علم بر این که تأثیرات وراثتی در ماهی اسکار 30 درصد در ماهی نر و 70 درصد در ماهی ماده پیش بینی شده است و نظرات مختلفی در این باب در بین افراد دخیل در امر تکثیر در خصوص این درصدها مطرح میباشد(  علائم ظاهری مانند کجی دهان به اصطلاح آکواریوم داران سکته اسکار مشهور است  یا کجی فیزیکی که همه از بی توجهی فرد نگهدارنده ناشی میشود در این درصد نقشی نداشته و به لاروها انتقال پیدا نمی کند و فقط ارزش اقتصادی ماهی را كاهش مي دهد).

پس از انتخاب جفت و تأمین قلمرو توسط ماهی نر و آماده کردن محل تخمریزی ، ماهیان نر و ماده به تانک مخصوص که قبلاً توسط فرد نگهدارنده آماده شده انتقال ميباند  . بعد از چند روز تغذیه مناسب ماهیان اقدام به تخمریزی نموده و تخم ها برای رهائی از تهاجم انگلها و قارچها که معمولاً در آکواریوم والدین مشاهده شده و یا برای جلوگیری از خورده شدن توسط ماهی نر و ماده که در مقابل هر گونه استرس واکنش تخم خواری پیدا می کنند به آکواریوم مادر مصنوعی (ظرف دارو ) انتقال پیدا می کند که با ترکیبي از داروی ضدعفونی و ضدقارچ متیلن بلو مهیا شده است . شلنگی از هوا درست در کنار تخمها گذاشته میشود که نقش باله پهلويی نر و ماده را بازی می نماید و آب اطراف تخم را به جریان انداخته و مانع از تجمع درصد کمی از قارچ و انگلها که توسط دارو از بین نرفته اند میشود . در مدت هچ شدن تخم ها افراد تکثیر کننده در محل های مختلف تدابیر ویژه ای را بکار می برند تا لارو بیشتری بدست آورند و در مجموع میتوان در چند جمله ذیل بیان  نمود .

1-    مقابله با قارچ زدگی تخم ها که از داروهای مجازبا دز مشخص استفاده میشود .

2-  وجود نور مناسب براي تخم ها که نباید خیلی روشن و یا تاریک باشد.تابش نور مهتابی بصورت غیر مستقیم توصیه می گردد .

3-  ظرف دارو (مادر مصنوعی ) برای اسکار باید بزرگتر از گونه های دیگر باشد زیرا تخمهاي  بیشتري دارد  و سنگ بزرگی از جنس  گرانیت  تهيه شود.

4-     آمادگي مقابله لاروها با تبدیل آمونیاک به نیترات از  روز اول تا سوم دراثر اکسید شدن بقایای پوسته تخمها .

مرحله اصلی پرورش بعد از شنای فعال لارو و زمان جذب کیسه زرده آغاز میگردد . لاروها در این زمان به تمام تغییرات ناگهانی آب و تغذیه عکس العمل نشان می دهد و در صورت رعایت نکردن فاکتورهای ذیل لاروها تلف میشوند . لذا موارد پیشنهادی عبارتند از :

1.      برنامه ریزی مناسب جهت تغذیه لاروها (روزانه در 4 نوبت به مدت 20 روز توسط میگوی مینیاتوری )

2.      سختی آب( (DGH نباید از 8 پایین تر باشد .

3.   کنترل ویژه آمونياك كه نباید از 05/ 0 ميلي گرم درلیتر بالاتر رود .متصدی پرورش با تنظیم میزان غذای مصرفی و ممانعت ازتغذیه اضافی و نیز تعویض آب آکواریوم لاروها , سیفون کردن و هوادهی مقدار زیادی از آن را میتواند مهار سازد .

4.      مخلوط کردن مکمل های ویتامینی به جیره لاروها بعد از سپری شدن روز دهم .

5.      ممانعت از تراکم اضافی در هر تانک لاروها .

6.      رساندن اکسیژن مناسب به لاروها ، با استفاده ازسنگ هوا (مانع از تلاطم آب لاروها و لاروها میگردد ).

7.   تهیه دفتر روزانه جهت ثبت وضعیت روزانه لاروها و زیست سنجی آنها در دوران پرورش جهت مقابله با مشکلات آتی و برنامه ریزی بهتردر آینده .




:: موضوعات مرتبط: ماهی آکواریومی , ,
:: بازدید از این مطلب : 792
|
امتیاز مطلب : 130
|
تعداد امتیازدهندگان : 35
|
مجموع امتیاز : 35
تاریخ انتشار : 26 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: